۱۶ شهید مدافع حرم رمضانِ لبنان چه کسانی بودند؟ + عکس
تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۸۶۱۳۴۸
خبرگزاری میزان- ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ نام ۱۶ تن از شهدای زینبی لبنان را در تاریخ ثبت کرد. خصوصیت بسیاری از شهدای این ماه شهادت مصادف با روزهای ماه مبارک رمضان است. به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ نام ۱۶ تن از شهدای زینبی لبنان را در تاریخ ثبت کرد. خصوصیت بسیاری از شهدای این ماه شهادت مصادف با روزهای ماه مبارک رمضان است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
لبنان یکی از کشورهایی است که طی شش سال جنگ سوریه با گروهکهای تروریستی به عنوان یکی از گروههای اصلی مقاومت در صحنه مبارزه با تکفیریها حضور داشته و در کنار مجاهدان ایرانی، افغانستانی، پاکستانی، عراقی و سوری در زمره مدافعان حرم اهل بیت (ع) شهدای بسیاری تقدیم جبهه مقاومت کرده است. خط مقاومت اسلامی برای حزبالله لبنان که مهمترین و اصلیترین گروه مقاومت این کشور محسوب میشود در حال حاضر در دو جبهه نبرد با صهیونیستها در مرز لبنان و نبرد با تکفیریها در سوریه تعریف میشود. رزمندگان لبنانی، در اطلاعیههای خود از شهدای مدافع حرم با عنوان «شهید زینبی» یاد میکنند.
ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ نیز نام ۱۶ تن از شهدای زینبی لبنان را در تاریخ ثبت کرد. خصوصیت بسیاری از شهدای این ماه شهادت مصادف با روزهای ماه مبارک رمضان است. در میان این شهدا نام فرمانده شهید زینبی «علی دندش دندش» ملقب به «الحاج نزیه» از فرماندهان حزبالله و شهید زینبی «علی محمد حسین یاغی» ملقب به «ابوصالح» برادر شهید «شهید مهدی محمدحسین یاغی» با اسم جهادی «کرار» است که از فرماندهان و شهدای مشهور حزب الله بود و در میان اهالی جنوب لبنان به «امیرالشهداء» معروف است نیز به چشم میخورد که در کنار سایر یارانشان به شهادت رسیدند. مشخصات و تصاویر شهدای گرانقدر مدافع حرم لبنانی که در ماه ژوئن امسال به شهادت رسیدند به همراه گزیده فیلمهایی از مراسم وداع و تشییع پیکر مطهر این شهدای حزب الله در ادامه میآید:
شهید زینبی «رامی بسّام الأسعد» از اهالی شهر کوچک «الزراریة» در جنوب لبنان
شهید زینبی «ربیع عفیف علیق» ملقب به «أبوهادی» از اهالی شهر کوچک «أرنون» در جنوب لبنان
شهید زینبی «أحمد حیدر الأسمر» ملقب به «ساجد» از اهالی شهر کوچک «العدیسة» در جنوب لبنان
شهید زینبی «علی حسین الرز» ملقب به «ذوالفقار» از اهالی شهر کوچک «بنعفول» در جنوب لبنان
شهید زینبی «أحمد حسین عابدة» ملقب به «أبورضا» از اهالی شهر کوچک «زیتا الحدودیة»
فرمانده شهید زینبی «علی دندش دندش» ملقب به «الحاج نزیه» از اهالی شهر کوچک «کفرصیر» در جنوب لبنان
شهید زینبی «محمد غازی یونس» ملقب به «أبوجعفر» از اهالی شهر کوچک «الدیابیة»
شهید زینبی «حسین علی رابحة» از اهالی شهر کوچک «کفررمان» در جنوب لبنان
شهید زینبی «حسین عبد الحمید الفن» ملقب به «ملاک» از اهالی شهر کوچک «الخریبة» در منطقه بقاع لبنان
شهید زینبی «مازن حسین عباس» از اهالی شهر بعلبک لبنان و شهرستان «الشراونة»
شهید زینبی «علی محمد حسین یاغی» ملقب به «ابوصالح» برادر شهید «شهید مهدی محمدحسین یاغی» با اسم جهادی «کرار» است که از فرماندهان و شهدای مشهور حزب الله بود و در میان اهالی جنوب لبنان به «امیرالشهداء» معروف است. او در ژوئیه سال ۲۰۱۳ میلادی همزمان با ۹ مرداد ۱۳۹۲ شمسی مصادف با ۲۲ رمضان ۱۴۳۴ قمری توسط تروریستهای تکفیری به شهادت رسید. شهید علی یاغی هم از اهالی شهر بعلبک لبنان و شهرستان «العسیرة» بود که پیکر مطهر او در چهارم ژوئن سال ۲۰۱۷ در بعلبک واقع در منطقه بقاع لبنان در میان جمع باشکوه مردم تشییع و در جوار برادرش به خاک سپرده شد.
شهید زینبی «علی أحمد جعفر» ملقب به «ولاء» از اهالی شهر «صور»
شهید زینبی «مصطفی فؤاد حنجول» از اهالی شهر کوچک «عربصالیم» در جنوب لبنان
شهید زینبی «ناصر إبراهیم العلی» ملقب به «السید طه» از اهالی شهر کوچک «شقراء» در جنوب لبنان
شهید زینبی «عبد الحمید محمود شرّی» ملقب به «أبومهدی» از اهالی شهر کوچک «خربة سلم» در جنوب لبنان
شهید زینبی «قاسم محمد عبد علی الأسمر» ملقب به «دموع» از اهالی شهر کوچک «العدیسة» در جنوب لبنانانتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانههای داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای منتشر میشود.منبع: تسنیم
منبع: خبرگزاری میزان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۶۱۳۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مطهری؛ مدافع کیان سیاسی قرآن کریم
این رویکرد البته در زندگی علمی و سیاسی ایشان بسیار جدی است در حدی که می توان به عنوان سیره و روش علمی و عملی از آن نام برد. با این نگاه شهید مطهری را از جنبه غیرت دینی نسبت به تعرض به ساحت سیاسی قرآن کریم نیز باید معلم و الگو برای محققان و مفسران بدانیم.
سرنخهایی از جهاد علمی استاد شهید در دفاع از کیان سیاسی قرآن و همینطور فهم صحیح از آیات سیاسی را برای نمونه در کتاب «آشنایی با قرآن» شهید مطهری میتوان گزارش کرد که محصول جلسات تفسیری ایشان است و عملاً پاسخی به برداشتهای غلط گروههای التقاطی دوران شکلگیری و عصر آغازین انقلاب اسلامی همچون برداشتهای مارکسیستی منافقان، برداشتهای سوسیالیستی افرادی چون شریعتی یا افرادی لیبرال مسلک همچون بازرگان و... است. کتابهای دیگر شهید مطهری مانند امامت و رهبری، ولاها و ولایتها، علل گرایش به مادیگری و... نیز همگی در چنین فضایی قابل معرفیاند.
مبارزه با برداشتهای سیاسی نادرست از قرآن
ایشان در مواجهه با قرآن کریم آن را دارای یک نظام فکری جامع میداند که نظام سیاسی بخشی از آن است. برای همین ذیل آیاتی مثل خمس که دیگران نگاهی عادی به آنها دارند با رویکرد نظام اسلامی به آن مینگرد. بیان شهید مطهری را در مورد آیه انفال و خمس در جلد سوم آشنایی با قرآن ایشان ببینید: «چهره آیه انفال و آیه خمس آنچنانکه شیعه تفسیر میکند با آنچه اهل تسنن تفسیر میکند از زمین تا آسمان متفاوت است. آن طور که شیعه تفسیر میکند یک مفهوم بسیار عام و کلی مییابد و از یک نظر ارتباط پیدا میکند با نظام اقتصادی اسلام و از نظر دیگر ارتباط دارد با نظام حکومتی و سیاسی اسلامی». این بیان گویای نگاه دقیق سیاسی ایشان است.
آسیبهایی که تفسیر سیاسی قرآن با آن روبهرو است پرشمار است. مثلاً گاهی وضعیت زمانه و روزگار به گونهای است که مفسر را به سمت برداشت نادرست میکشاند. شهید مطهری با همه آنها مبازره دارد. مثلاً آسیبها را از منظر زمینههای انگیزشی و روانی و عاطفی میتوان گزارش کرد. برای نمونه گاهی «انفعال در برابر نظریات غیرقطعیِ دانش سیاسی موجود و تطبیق قرآن بر آنها»، بستر برداشتهای نادرست میشود. زمانی «ایجاد پوشش برای اهداف ضددینی» انگیزه اشخاص و مکاتب برای ارائه برداشتهای سیاسی نادرست از قرآن است، به گونهای که قرآن را مؤید نگاههای مکاتب و آرای آنها مینمایاند و موجب ظهور برداشتهای التقاطی از قرآن در حوزه حیات سیاسی میشود که شهید مطهری از جمله مبارزان با این رویکرد مخرب شمرده میشود.
خروشهای علمی، اوج بصیرت سیاسی
یکی از معضلات جدی که استاد شهید با آن روبهرو بود مسئله التقاط بود. ما در این دوران با بسترسازیِ «رویکرد التقاطی» برای آسیب دیدن برداشتهای سیاسی مواجه بودیم. میدانید که التقاط عنوان عامی است که گروههای متعددی ذیل آن گرد میآیند از جمله: ۱- گروههایی که برداشتهای کارکردگرایانه و جامعه گرایانه و سوسیالیستی از قرآن دارند. ۲- گروههایی که نگرش متأثر از معرفتشناسی غربی دارند.
طرفداران رویکرد مارکسیستی و سوسیالیستی، قرآن و دیگر متون اسلامی را ابزار و متنِ انقلابی (مارکسیستی، سوسیالیستی) میدانستند. از این جریانها در ادبیات شهید مطهری با عنوان «ماتریالیسم اغفال شده یا منافق» یاد میشود. بیان ایشان چنین است.
«ماتریالیسم در ایران در یکی دو سال اخیر به نیرنگ تازهای بس خطرناکتر از تحریف شخصیتها دست زده است و آن تحریف آیات قرآن کریم وتفسیرهای مادی محتوای آیات با حفظ پوشش ظاهری الفاظ است». این دست خروشهای علمی، اوج بصیرت سیاسی در عرصه تفسیری استاد را نمایان میکند و البته ادامه همین هوشیاری و آگاهیها بود که استاد را به افتخار شهادت رساند.
از مبارزه استاد با انحراف برداشتها از قرآن در مورد این جریان نمونههای بسیاری نقل شده است. یکی از آنها مربوط به مواجهه علمی استاد شهید با دکتر شریعتی است. ایشان روش فهم قرآن توسط شریعتی را آسیب دیده میدانست. البته در بحث روشنفکری دینی، شریعتی از افراد مؤثر در رویکرد علمی اجتماعی است. وی در فهم مفاهیم قرآن از روشهای «ساختارشناسی اجتماعی» و مبتنی بر دیدگاهای جامعهشناسی تأثیر پذیرفته بود و برداشتهایی تفسیری در چارچوب فضای اندیشگی جامعهشناسی غربی ارائه میکرد. نگرش طبقاتی با محوریت غنی و فقیر و تفسیر تضادهای اجتماعی و دینی بر این مبنا در آثار شریعتی حضور پررنگی دارد و البته شهید مطهری آن را نقد میکند و معتقد است گرایش فقرا و محرومان به پیامبران و رویارویی با اغنیا را نباید با تحلیل طبقاتی توجیه کرد. همچنان که همه مؤمنان و موحدان و انقلابگران توحیدی از طبقه مستضعف نبودند و پیامبران، فطرتهای ناآلوده یا کم آلوده را از طبقات استضعافگر شکار میکردند و آنها را علیه خودشان (توبه) یا علیه طبقهشان (انقلاب) برمیشوراندند، همه طبقه مستضعف نیز در زمره مؤمنان و انقلابگران توحیدی نبودند. از نظر وی قرآن صحنههای مختلفی میآورد که گروههایی از مستضعفان را محکوم و داخل تیپ کافران و مشمولان عذاب الهی معرفی میکند.
منبع: روزنامه قدس